Foton och Kartor, längre ner på sidan. Även historian om hur området bildades
2017-07-09
Hej alla!
Rågångsnabbens samfällighet ligger i Sölvesborg omgiven av vacker bokskog och närhet till havet.
Området exploaterades av Sölvesborgs stad i slutet av 50-talet. Fastigheten hette då Stg 191 i Sölvesborg. Staden upplät arrende tomter för 98 sommarstugor i början av 60-talet. I samband med exploatering av Talldungen 1965 fastställdes en byggplan för vårt område. 1990 avstyckades 98 fastigheter genom en fastighetsbildning. I samband med detta byttes fastighetsbeteckning på den kvarvarande marken som då endast bestod av gatumark och parkmark som inte får bebyggas (s k prickat område). Fastigheten fick beteckningen Sölvesborg 3:17 och denna köptes av den nybildade samfälligheten för 1: -. Lagfart beviljades och fastigheten lydde under den gamla byggplanen från 1965. Badplatsen ingick inte i köpet, den äges fortfarande av kommunen men vi har åtagit oss ”viss skötsel”.
I samband med köpet avsade sig kommunen allt ansvar för underhåll mm för nämnda område. Kommunen fick rätt till s.k. ledningsservitut som också upprättades och skrevs in i fastighetsboken. Vi (samfälligheten) äger alltså all mark men begränsas av byggplanebestämmelserna från 1965.
Samfälligheten bildades 1990 och består idag av 98 medlemmar. Området däremot har en mycket längre historia än så. De första husen började byggas i mitten av 1950-talet på tomter som arrenderades av Sölvesborgs kommun. Området var då som nu ett trevligt ställe för rekreation och alla som har sommarhus inom samfälligheten hjälptes och hjälps åt att hålla området och badstranden i ordning.
Leif Granèli
Klicka på bilderna för att förstora
Text: Anders Isaksson Sölvesborgs Kommun.
Linbana i Sölvesborg?
Ännu ett fynd i arkivet, denna gången i tekniska avdelningens närarkiv.
Jo, här är faktiskt ett förslag från 1959 på en linbana mellan Nymölla bruk och Sölvesborgs ytterhamn (Lillevik).
Upprinnelsen till den vet jag inget om, det kräver nog lite forskning i gamla protokoll. Miljötänk?
Varför det inte blev något av den finns kanske också i något gammalt protokoll? Pengar?
Originalritningen ligger överst i bilden. Där kan man se hur sträckningen var tänkt att gå, men också profilen.
Ritningen är sedan inlagd på ett modernt flygfoto och lagd i rätt väderstreck. Den röda linjen är den tänkta sträckningen.
Tittar man hur dagens hus och stugor ligger så kan man inte låta bli att fundera på om tanken på linbanan levde kvar fram på 60-talet?
Det är inte många punkter som korsar dagens bebyggelse.
Ritningen sträcker sig mer än dubbelt västerut mot Nymölla, det hade blivit lite mycket att scanna in. Men, lägger man en linjal i den röda linjens förlängning så landar man ungefär rakt i dagens utlastning vid Stora Enso Nymölla!
Tack till Gunilla Ekelund på tekniska avdelningen för hjälpen med att passa ihop grejorna.
Bland flera fastigheter i Falkvik finns servitut Linbana inskrivet i fastigheterna. ( Hansi Robertsson )